Pengenalan
Nusantara ialah kata majmuk
yang berasal daripada dua perkataan bahasa Jawa kuno, iaitu nusa (pulau) dan
antara (lain). Dalam penggunaan bahasa moden, istilah "Nusantara"
merujuk kepada lingkungan pengaruh kebudayaan dan linguistik orang Melayu yang
merangkumi kepulauan Indonesia, Malaysia, Singapura, bahagian paling selatan
Thailand, Filipina, Brunei, Timor Timur dan mungkin juga Taiwan. Istilah
padanan untuk "Nusantara" dalam bahasa Melayu ialah Alam Melayu dan
dalam bahasa Indonesia ialah "Nusantara" (kepulauan di antara),
walaupun istilah ini kini juga digunakan secara meluas di Malaysia. Ibn Batutah
telah menggunakan nama al-Jawah bagi merujuk kepada Nusantara. Perkataan Jawi
adalah nama bagi penduduk-penduduknya. Dengan itu nama Jawah dan Jawi tidak
hanya merujuk kepada kepulauan Jawa dan penduduknya sahaja bahkan ianya
digunakan untuk seluruh daerah Asia Tenggara dan penduduknya sekali (Ibn
Batutah: 1964).
Kedatangan Islam dan perkembangannya di
Nusantara atau Alam Melayu serta kesannya kepada rakyat di negara tersebut
khususnya adalah satu bidang kajian yang sangat penting untuk melahirkan
gambaran yang tepat dalam sejarah Islam di Nusantara setelah ia dikaburi oleh
berbagai teori orentalis. Sebelum dikaji lebih lanjut sejarah kedatangan Islam
ke Nusantara adalah perlu kita melihat tahap-tahap kedatangan Islam bermula
dari asal kedatangannya hinggalah kepada subjek kajian yang akan dibincangkan.
Proses pengislaman Nusantara
adalah berkait rapat dengan pengislaman penduduknya. Kenyataan ini disokong
oleh ahli-ahli sejarah tempatan dan Barat termasuk Prof. Hamka (Hamka, 1965:
417). Beliau menyebut yang dimaksudkan dengan Alam Melayu ialah dari
Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Kalimantan, Sulawesi dari Pulau-Pulau
Nusantara. Kemudian Pulau-Pulau Maluku termasuk Irian, terus ke Pulau Luzon dan
Mindanao. C.A.Majul yang mengistilahkannya sebagai Malaysia (C.A.Majul, 1962:
334).
Kedatangan
Islam Ke Nusantara.
Adalah diperhatikan bahawa
para sejarawan keseluruhannya berselisih pendapat tentang kedatangan Islam ke
Nusantara sama ada dari segi tarikh atau teori kedatangannya. Dari segi tarikh
sebahagian dari mereka berpendapat bahawa Islam datang ke Nusantara pada abad
ke-13 Masihi dan selepasnya. Pendapat inilah yang dipegang oleh kebanyakan
sejarawan Barat. Sebahagian yang lain pula berpendapat bahawa Islam datang ke
Nusantara pada abad ke-7 Masihi lagi. Pendapat yang kedua ini agak lebih
meyakinkan berdasarkan hujahhujah yang akan dibicarakan.
Setelah Islam dikembangkan
oleh Rasulullah s.a.w di Tanah Arab perkembangan Islam seterusnya ke
daerah-daerah lain di dunia ini berjalan dengan begitu pantas (Ahmad Amin,
1978: 120). Daerah Nusantara juga tidak terkecuali dalam hal ini. Ini adalah
disebabkan beberapa faktor, antaranya ialah:
a) Hubungan Perdagangan
b) Kegiatan Dakwah
Hubungan
Perdagangan
Menurut perspektif sejarah,
pada umumnya bangsa Arab Badwi adalah dikatakan sebagai bangsa nomad yang lebih
mundur dari bangsa Yahudi (Carl Broklaman, 1981: 14). Tetapi berlainan pula
dengan kaum Hadari. Kaum Hadari adalah suku yang dianggap maju dan biasanya
tinggal di kota-kota seperti Mekah, Madinah, Yaman dan Syam. Kebanyakan suku
tersebut merupakan golongan yang maju terutamanya dalam bidang ekonomi. Mereka
bukan sahaja menandingi kaum-kaum Arab lain, tetapi juga bangsa-bangsa lain di
dunia ini. Di kalangan golongan Hadari, kaum Quraisy adalah suku yang
kebanyakannya memonopoli bidang tersebut. Mereka bukan sahaja dari keturunan
bangsawan, bahkan suku pertuanan Mekah ketika itu. Mereka bukan sahaja menjadi
agen perdagangan di dalam negeri, bahkan ada yang menjadi agen perdagangan
antarabangsa yang melibatkan barat dan timur seperti Habsyah, Mesir, Rom,
India, Nusantara dan Cina (Na`eem Siddiqi, 1985: 12).
Ini dibuktikan oleh Rasulullah s.a.w sendiri
yang semenjak berusia 15 tahun lagi telah mengikut bapa saudaranya berniaga ke
Syam. Begitu juga sebelum berkahwin dengan Saidatina Khadijah, baginda telah
bekerja memperdagangkan barangannya. Hal ini juga telah diterangkan oleh Allah
s.w.t di dalam al-Qur’an (Surah al-Quraisy (106): 1-2) yang menyatakan bahawa
kebiasaan orang-orang Quraisy pada musim sejuk berniaga ke Yaman dan pada musim
panas berniaga ke Syam.
Hubungan perdagangan bangsa
Arab dan Parsi dengan daerah Nusantara dikatakan sudahpun berlaku sejak sebelum
kelahiran Islam lagi (Khan Bahadur Ahsanullah, 1931: 18, Hamdan Hassan, 1980:
71). Sesungguhnya pusat perniagaan di “Zofar al-Hamud” (Ibn Batutah, 1960: 259)
yang terletak di selatan Semenanjung Tanah Arab merupakan tempat persinggahan
perdagangan sama ada melalui jalan darat mahupun jalan laut. Oleh kerana
keperluan yang tinggi bagi mendapatkan barang-barang dagangan yang hanya
terletak di Nusantara seperti lada hitam, rempah, bunga cengkih, kemenyan,
kapur barus dan buah pala yang diperlukan di Asia Barat dan Maditeranean,
pedagang-pedagang tersebut telah terdorong untuk datang ke Nusantara (Dada
Meuraxa, 1973: 48).
Kebanyakan barang-barang tersebut terutamanya
kapur barus banyak didapati di daerah Sumatera, di mana pelabuhannya yang
terpenting ketika itu ialah Barus. Mungkin nama pelabuhan Barus adalah
mengambil sempena daerahnya yang banyak mengeluarkan kapur barus. Di dalam
al-Qur’an perkataan “kafur” (Al-Qur’an, surah al-Insan (76): 5) ditafsirkan
sebagai kekuatan yang boleh melindungi sesuatu daripada rosak dan mempunyai bau
yang harum, iaitu kapur barus (`Imad al-Din Abu al-Fida’ Isma`il, 1981: 455).
Dari kenyataan di atas
dapatlah ditegaskan bahawa seolah-olah terdapat kesepakatan di kalangan
sarjana-sarjana Islam mengenai berlakunya hubungan di antara pedagang-pedagang
Asia Barat dengan Nusantara sejak sebelum kemunculan Islam lagi. Motif
perhubungan di antara mereka ketika itu adalah semata-mata mengenai
perdagangan. Hubungan di antara mereka dikatakan berlaku sejak sebelum abad
kelima Masihi lagi dan berkekalan sehingga kelahiran Islam pada kurun ketujuh
Masihi (G.R. Tibbetts, 1957: 7).
Selain hubungan perdagangan
dengan pedagang-pedagang Nusantara, mereka juga telah menjalankan perniagaan
dengan Cina (Victor Purcell, 1947: 115). Walaupun pada ketika itu terdapat
jalan perdagangan darat di antara Asia Barat dan Cina tetapi ia dikatakan
kurang selamat dan begitu sukar (J.V.Mills, 1974: 7, Rudolf Leowenthal, 1960:
13). Sebagai alternatifnya mereka menggunakan jalan laut ke Cina dengan
melintas pantai India dan Asia Tenggara mengikut angin monsun (J.A.E. Morley,
1949: 148). Ada di kalangan pedagangpedagang ini menetap sementara di sepanjang
jalan perdagangan Asia Barat-Cina bagi menunggu perubahan angin monsun.
Tidak dinafikan ada yang
terus tinggal menetap berkahwin dengan penduduk tempatan dan meninggal dunia
serta dikebumikan di kawasan tersebut. Menurut catatan Cina, hubungan Asia
Barat-Cina telah berlaku pada abad keempat Masihi lagi kerana pada ketika itu
sudahpun terdapat penempatan kedua bangsa Arab di Cina (Brian E. Colle, 1969:
12).
Menurut Tibbetts, Dinasti
Sasanid di Parsi yang diasaskan pada abad ketiga Masihi merupakan sebuah
kerajaan yang mengadakan hubungan perdagangan dengan Cina (Yang IFan, 1969: 2).
Keperluan ekonomi di Cina Selatan menguatkan lagi hubungan perdagangan kedua
negara tersebut (Wang Gungwu, 1958: 71). Pedagang-pedagang Asia Barat dalam
kegiatan perdagangan dengan Cina dikatakan telah singgah di beberapa pelabuhan
India di Nusantara. Di India pelabuhan yang menjadi tumpuan termasuklah Daybul,
Cambay, Sindabul dan Samundar. Manakala di Nusantara ialah Lambri, Barus,
Andaman, Kalah (Kedah), Panghang (Pahang), Tiyuman (Tioman) dan Melaka (Dr.
Omar Amin Hussin, 1962: 4 69danNagendra Singh, 1970: 18). Pelabuhan Melaka
dikatakan telah muncul sejak abad kelapan Masihi lagi, iaitu enam abad sebelum
kedatangan Parameswara (Wan Hussein Azmi, 1980: 137).
Sebagai kesimpulan dapatlah dikatakan bahawa
hubungan perdagangan antara Asia Barat, Arab, Parsi juga India dengan Nusantara
dan Cina telah berlaku sejak sebelum kedatangan Islam lagi. Dengan itu tidaklah
dapat dinafikan pendapat sejarawan yang mengatakan bahawa sejak permulaan Islam
lagi terdapat hubungan antara pedagangpedagang Arab dan Parsi dengan Asia
Tenggara.
Kegiatan Dakwah
Dakwah Islamiah adalah
menjadi kewajipan Rasulullah s.a.w dan setiap individu Islam sepanjang zaman.
Kewajipan tersebut tidak terhad kepada golongan Arab sahaja bahkan kepada
seluruh bangsa yang mengaku dirinya Islam. Seruan ini tidak ditentukan dari
segi daerah atau wilayah bahkan ke seluruh dunia hingga pelusuknya (Abd. Karim
Zaidan, 1980: 6).
Pedagang-pedagang Arab yang
sering ke Asia Tenggara sebelum itu ada yang menerima Islam dan mengetahui
tanggungjawab mereka untuk menyebarkannya. Di samping mereka giat menjalankan
perniagaan, mereka juga giat berdakwah bagi menyebarkan Islam. Berpandukan
kepada keadaan ini dapatlah dikatakan bahawa kedatangan Islam ke Asia Tenggara
bermula dari sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi.
Berikutan dengan penyerahan kuasa kota Mekah
kepada orang-orang Islam pada tahun 630 Masihi, maka kedudukan Islam semakin
kukuh. Akibatnya wujudlah dalam sejarah dakwah Islamiyah apa yang dikenal
dengan “`Am al-Wufud” atau “Tahun Perutusan” (Ahmad Shalaby, 1983: 248).
Sehubungan dengan itu Rasulullah s.a.w telah merancang perutusannya ke luar
wilayah Arab bagi menarik penduduknya memeluk Islam. Antara mereka yang
diarahkan demikian ialah Saidina Ali bin Abu Talib yang dihantar ke Yaman
sebagai utusan. Dengan tersebarnya Islam ke Yaman, baginda telah mengutuskan
Mu`adh bin Jabal (Wahbah al-Zuhaily, 1969: 247) dan lain-lain pendakwah bagi
mengajak pendudukpenduduknya mendalami syariat Islam.
Menurut sejarawan,
pengislaman Yaman ada kaitan yang positif dalam konteks perkembangan Islam ke
Nusantara. Negara Yaman sebelum kelahiran Islam lagi dikatakan sebagai sebuah
negara yang bertamadun. Ia bukan sahaja didatangi oleh peniaga-peniaga Arab,
bahkan peniaga-peniaga dari berbagai bangsa termasuk pedagang Nusantara (Ahmad
Shalaby, 1983: 55). Dilihat dari segi hubungan perdagangan, apabila orang-orang
Yaman memeluk Islam, kesedaran dakwah juga wujud di kalangan mereka. Dalam
situasi tersebut mereka juga telah mengambil kesempatan untuk menyebarkan Islam
kepada pedagang-pedagang Nusantara yang datang ke negara mereka, begitu juga
sebaliknya ketika mereka berdagang ke Nusantara.
Kedatangan Islam ke Nusantara
selain dari yang berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w, ia juga dikatakan berlaku
pada zaman Khulafa’ al-Rasyidin, khususnya pada zaman Khalifah Umar al-Khattab
(634-644M). Pada zaman pemerintahan beliau, kekuasaan Islam telahpun sampai ke
Rom dan Parsi. Menurut sejarah, terdapat ramai di kalangan orang-orang Parsi
memeluk Islam. Begitu juga dengan keturunan Parsi yang berada di Perlak dan
Pasai.
Keadaan yang sama juga
berlaku di Cina (Tibbetts, 1957: 2). Menurut catatan Cina, penerimaan Islam
oleh pedagang-pedagang Arab yang bermustautin di Cina telah berlaku apabila
diketahui bahawa seluruh Semenanjung Tanah Arab telah memeluk Islam. Tindakan
ini berlaku menjelang kewafatan Rasulullah s.a.w dan pada zaman awal
pemerintahan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq (632-634M). Penerimaan Islam oleh
orang-orang Arab tersebut kemungkinan besar telah mempengaruhi orang-orang Cina
untuk memeluk Islam.
Berdasarkan kepada beberapa
fakta di atas, tidak dinafikan bahawa Islam telah diterima di Nusantara sejak
zaman Rasulullah s.a.w dan zaman Khulafa’ al-Rasyidin lagi. Manakala pada zaman
Kerajaan Bani Umaiyyah (661-750M) dan Bani `Abbasiyyah (750-1258M), buktibukti
yang lebih jelas tentang kedatangan Islam ke Nusantara telahpun menjadi
kenyataan. Pada tahun 674 Masihi telah wujud penempatan orang-orang Arab Islam
di pantai barat Sumatera (T.W.Arnold, 1975: 367). Hall berpendapat kedatangan
Islam ke daerah tersebut lebih awal daripada yang dicadangkan oleh Arnold
(D.G.E. Hall, 1964: 190). Begitu juga terdapat penempatan orang-orang Arab Islam
yang digelar “Ta-Shih” di Jawa sekitar tahun tersebut (Tibbetts, 1957: 8).
Tarikh tersebut adalah
berlaku pada zaman kerajaan Bani Umaiyyah yang pada ketika itu diperintah oleh
pengasasnya Mu`awiyah bin Abu Sufian (661-680M). Pada tahun 674 Masihi, beliau
dikatakan bercita-cita menghantar armada Islam untuk menyerang Jawa tetapi terpaksa
dibatalkan kerana wujud persefahaman dan pemulihan keamanan di antara
kerajaannya dengan pemerintah Jawa yang biasa menemui Ratu Sima dari Kerajaan
Kalinga (Ho-Ling) (S.Q.Fatimi, 1963: 69, Roland Braddell, 1951: 3). Selain itu
terdapat catatan yang melaporkan bahawa Mu`awiyah pernah berusaha memonopoli
perdagangan rempah supaya bekalannya tidak bergantung semata-mata kepada
Dinasti Tang (Abdullah Ishak, 1990: 30). Mu`awiyah juga dilaporkan pernah
menghantar utusan kepada Raja Sriwijaya, Lokitararman supaya memeluk Islam di
samping membuat hubungan dagangan dengan Damsyik.
Usaha dakwah Islamiyah di Nusantara dikatakan
lebih berjaya pada zaman Khalifah `Umar bin `Abdul Aziz (717-720M) (Ahmad
Shalaby, 1966: 170). Di zamannya Islam telah tersebar dengan meluasnya ke
Mesir, Syam, Parsi dan Sind. Di Nusantara pula Raja Sriwijaya di Jambi, iaitu
Sindravarman telah memeluk Islam pada tahun 718 Masihi (Abdullah Ishak, 1990):
31). Kemudian pada tahun 726 Masihi, Raja Jay Sima, iaitu Putera Ratu Sima di
Kerajaan Kalinga, Jawa Timur turut memeluk Islam. Kegiatan dakwah bukan sahaja
dilakukan oleh pihak kerajaan Bani Umaiyyah, bahkan usaha ini telah dijalankan
oleh pihak persendirian.
Golongan Syi`ah yang menjadi
musuh politik kerajaan tersebut mempelopori pihak persendirian bagi
mengembangkan Islam di rantau ini. Sejak zaman Khalifah `Abdul Malik 6 bin
Marwan (689-705M), sudah terdapat golongan Syi`ah di Kepulauan Sulu, Sulewasi
dan Kalimantan (Hamka, 1977: 426). Mereka dikatakan datang ke Kepulauan
tersebut melalui Champa, melarikan diri dari kekejaman Bani Umaiyyah yang
dipimpin oleh Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi.
Pada zaman kerajaan Bani `Abbasiyyah, iaitu
pada masa pemerintahan Khalifah alMa’mun (813-833M) tercetus satu lagi
pemberontakan Syi`ah `Alawiyah yang dipimpin oleh Muhammad Ibn Jaafar al-Sadiq
(`Allamah Sayyid Muhammad Husayn Tabataba`i, 1975: 206). Pemberontakan tersebut
dapat dipatahkan. Al-Ma’mun menghukum mereka supaya meninggalkan Tanah Arab dan
berdakwah ke negeri-negeri lain. Dari kesempatan itu mereka menyediakan
angkatan dakwah seramai 100 orang yang dipimpin oleh Nakhoda Khalifah.
Rombongan tersebut telah sampai di Perlak pada tahun 800 Masihi. Ketika itu
negeri tersebut diperintah oleh Meurah Syah Nuwi yang berasal dari Parsi.
Seorang dari anggota rombongan itu yang bernama Ali ibn Muhammad ibn Jaafar
al-Sadiq telah dikahwinkan dengan puteri Makhdum Tanshuri, adik kandung Meurah
Perlak. Hasil dari perkahwinan itu mereka dikurniakan seorang putera bernama
Sayyid `Abdul `Aziz yang kemudiannya dilantik menjadi Raja Perlak dengan
gelaran Sultan Sayyid Maulana `Abdul `Aziz Syah pada tahun 840 Masihi (Abdullah
Ishak, 1990: 32).
Sekitar tahun ke-9 Masihi
terdapat catatan yang menunjukkan bahawa telah sampai di Aceh seorang ulama
Syi`ah Zaidiyyah dari Yaman (Abdullah Ishak, 1990: 32). Ulama tersebut dikenali
sebagai Sulaiman bin `Abdullah yang datang ke negeri itu pada tahun 850 Masihi.
Kerajaan Fatimiyah di Mesir (909-1171M) merupakan sebuah kerajaan Islam
bermazhab Syi`ah Isma`iliyah (S.M. Stern, 1983: 177). Ia merupakan sebuah
kerajaan yang progresif dan dinamis, terutamanya dalam bidang dakwah. Aktiviti
dakwah yang dilakukan bukan sahaja terhad di Asia Tenggara, bahkan di
negara-negara lain termasuk Nusantara, terutamanya di Sumatera. Pernah dikatakan
bahawa agama Islam di Pasai pada peringkat permulaan dari tahun 1042-1444M
adalah berfahaman Syi`ah (Abdullah Ishak, 1990: 32). Aliran fahaman ini
akhirnya berjaya dihapuskan pada abad ke-13 Masihi oleh Malik alSalih.
Selain daripada pendakwah yang datang dari
golongan Syi`ah, terdapat juga orang-orang Sufi yang datang ke rantau ini
terutamanya di kawasan Samudera bagi menyebarkan Islam. Contohnya Syeikh
`Abdullah `Arif datang dari Tanah Arab ke Samudera ketika negeri itu diperintah
oleh Maharaja Nur al-Din (1155-1210M) (Syed Naquib al-Attas, 1969: 11). Beliau
menggelarkan raja tersebut dengan panggilan Sultan al-Kamil (S.Q.Fatimi, 1963:
11), mengambil sempena nama seorang pahlawan Islam yang menentang tentera Salib
di Mesir. Bagi menyebarkan dakwah Islamiyah beliau telah dibantu oleh muridnya
yang setia bernama Syeikh Burhanuddin (Syed Naquib al-Attas, 1969: 32). Berkat
dari usahanya Islam telah tersebar hingga ke Minangkabau.
Begitu juga telah datang ke
Nusantara beberapa orang pendakwah lain dari Tanah Arab seperti Syeikh Ism`ail
al-Sadiq yang diutus khas oleh Syarif Mekah (G.E.Marrison, 1951: 29).
Kedatangan beliau diikuti oleh Fakir Muhammad dari Malabar, iaitu bekas seorang
sultan yang berasal dari keturunan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq. Negeri ulung
di Nusantara yang diislamkannya ialah Barus atau Fansur. Ia diikuti oleh
Lambri, Aru, Perlak 7 dan akhirnya Samudera. Raja Samudera atau Pasai ketika
itu ialah Merah Silu (1261-1289M) (R.O.Winstedt, 1938: 27). Hikayat Raja Pasai
menyatakan setelah baginda memeluk Islam namanya telah ditukar kepada Sultan
Malik al-Salih. Syeikh Ismail telah memperkenalkan Pasai dengan aliran mazhab
Syafi`i kerana pemerintah Mekah pada ketika itu berpegang kepada mazhab
tersebut (G.E.Marrison, 1951: 30).
Berpandukan kepada beberapa
fakta, kebanyakan sejarawan terutamanya dari barat berpendapat bahawa
kedatangan Islam ke Nusantara berlaku pada abad ke-13 Masihi. Islam telah
dibawa oleh saudagar-saudagar Islam dari bangsa Arab, Parsi dan India. Menurut
catatan Cina, pada zaman Dinasti Yuan telah datang satu rombongan diplomatik
Melayu ke istana kerajaan tersebut pada tahun 1281-1282M (S.Q.Fatimi, 1963:
10). Rombongan tersebut diketuai oleh dua orang Islam. S.Q.Fatimi melaporkan
bahawa dua orang utusan tersebut adalah dari Samudera atau Sa-Mu-Ta yang
bernama Hassan dan Sulaiman. Dalam catatan lain kedua-duanya disebut sebagai
Sulaiman dan Shamsuddin (R.O.Winstedt, 1917). Manakala A.H. Hill pula menyebut
Husain dan Sulaiman (Dr. A.H.Hill, 1960: 8).
Seorang pengembara Venice yang bernama Marco
Polo telah singgah di Perlak (Ferlec) dalam perjalanan pulang dari istana
Kublai Khan pada tahun 1292 Masihi (Marco Polo, t.t: 282). Beliau menyatakan
bahawa terdapat banyak pedagang-pedagang Islam di daerah tersebut. Di samping
menjalankan perniagaan, mereka giat berdakwah bagi mengislamkan penduduk
tempatan. Ibn Batutah, seorang pengembara Arab dari Moroko telah singgah
sebanyak dua kali di Samudera dalam pelayarannya pergi dan balik dari Cina pada
tahun 1345 Masihi (Ibn Batutah, 1960: 618,H.A.R. Gibb, 1929: 274). Beliau
menyatakan bahawa raja Samudera pada ketika itu beragama Islam dan bermazhab
Syafi`i. Raja tersebut adalah Malik al-Zahir, anak kepada Malik al-Salih yang
menjadi raja Islam pertama di Samudera. De Jong (P.E.Josselin de Jong, 1965: 84
dan Fatimi, 1963: 10), seorang sejarawan Belanda berpendapat bahawa Pasai
adalah sebuah negeri Islam sejak sebelum kedatangan Marco Polo ke negeri
tersebut pada tahun 1292 Masihi lagi.
Catatan sejarah mengenai kedatangan Islam
khususnya di Sumatera sama ada di Barus, Lambri, Aru dan Perlak berdasarkan
hubungan dagangan Asia Barat dengan Nusantara tidak dapat disangkal lagi.
Peringkat kedatangan Islam sejak awal hingga abad ke- 13 Masihi khususnya di
daerah Sumatera Utara sebagaimana yang dilaporkan oleh ITsing, seorang sarjana
Cina yang berkunjung ke Sriwijaya pada tahun 672 Masihi menguatkan lagi
kenyataan ini (Tibbetts, 1951: 3). Dalam pelayarannya ke negeri tersebut,
beliau telah menumpang kapal orang-orang “Posse” iaitu panggilan orang-orang Cina
kepada orang-orang Arab Islam. Wolters (Dr. O.W.Wolters, 1967: 56) berpendapat
“Posse” sebagai panggilan orang-orang Cina kepada orang-orang Melayu. Justeru
itu orang-orang Melayu pada abad tersebut dikatakan telah memeluk Islam.
Menurut catatan Dinasti
T’ang, terdapat orang-orang “Ta-Shih” yang berkerajaan di kawasan pantai barat
Sumatera Utara (Dr. Omar Amin Husin, 1962: 73), iaitu gelaran kepada
orang-orang Islam pada tahun 674 Masihi. Inskripsi batu nisan yang terdapat di
Nusantara juga dapat dijadikan bukti yang kuat tentang kedatangan Islam di
rantau ini sejak kurun ke-7 hingga ke-13 Masihi. Antaranya ialah batu nisan di
Leren bertarikh 1082 Masihi dan batu nisan Sultan Malik al-Salih di Pasai
bertarikh 1297 Masihi (S.Q.Fatimi, 1963: 38)
Batu nisan di Leren dikatakan kepunyaan
seorang perempuan yang bernama Fatimah binti Maimun bin Hibatullah terletak di
Leren, Gerisik Jawa Timur. Batu tersebut bertulisan Arab bertarikh tahun 1082
Masihi atau 1102 Masihi. Ia menjadi bukti yang tertua sekali tentang kewujudan
orang-orang Islam di Jawa. Menurut Hall, batu nisan itu besar kemungkinan
dibawa ke tempat tersebut pada masa-masa kebelakangan. Tarikh yang tercatat
padanya hanya menunjukkan tentang adanya seorang Arab atau Parsi di sana pada
tahun tersebut tetapi tidak ada bukti mengenai penyebaran Islam di sana
(D.G.E.Hall, 1964). Begitu juga dengan batu nisan Sultan Malik al-Salih, Raja
Pasai yang bertarikh 1297 Masihi. Dengan hanya berpegang kepada catatan Dinasti
Yuan, laporan Marco Polo serta dua buah batu nisan tersebut, sejarawan Barat
berpendapat bahawa kedatangan Islam ke Nusantara berlaku di sekitar abad ke-13
Masihi. Pendapat inilah juga yang telah dipegang oleh ahli sejarah Belanda,
Snouch Hurgronje yang menyatakan teorinya pada tahun 1883 Masihi dengan
disokong oleh Russell Jones (G.W.J. Drewers, 1985: 8).
Sikap serta tindak tanduk
mereka bagi mengenepikan sumber-sumber sejarah yang terdapat di rantau ini
sejak dari abad ke-7 hingga ke-12 Masihi seolah-olah merupakan suatu misteri
yang mempunyai motif yang tersembunyi. Mereka perlu melihat dan mengkaji secara
ikhlas sekurang-kurangnya tentang hubungan perdagangan Asia Barat dengan
Nusantara sejak sebelum kedatangan Islam, sebelum membuat sesuatu keputusan.
Ketetapan yang diambil oleh sejarawan Barat tanpa melihat kepada semua fakta
sejarah yang berkaitan merupakan suatu ketetapan yang tidak kukuh dan
tergesa-gesa.
Sebagai kesimpulannya dapat
dikatakan bahawa kedatangan Islam di rantau ini berlaku sejak abad ke-7 Masihi
atau ke-8 Masihi lagi. Oleh yang demikian, catatan di batu nisan bahawa Islam
datang di rantau ini pada abad ke-13 Masihi bukanlah menandakan mula
bertapaknya Islam tetapi menggambarkan tentang pengaruh Islam serta perkembangannya
yang semakin pesat.
Teori-Teori
Kedatangan Islam ke Nusantara
Selain daripada masalah tarikh dan daerah yang pertama
menerima Islam di Nusantara, sejarawan-sejarawan juga berselisih pendapat
tentang teori kedatangannya. Teori tarikh kedatangan Islam ke Nusantara adalah
berkait rapat dengan teori kedatangan Islam di Nusantara. Perselisihan pendapat
mengenai teori kedatangan Islam di kalangan sejarawan boleh dibahagikan kepada
tiga pendapat.
Islam dibawa
dari Tanah Arab
Sebagaimana yang diketahui
bahawa hubungan perdagangan Asia Barat dengan Nusantara telahpun wujud sejak
sebelum kelahiran Islam lagi. Aktiviti perdagangan tersebut berkekalan
hinggalah ke zaman lahirnya Islam di Semenanjung Tanah Arab pada abad ke-7
Masihi. Islam yang bersifat dakwah bukan sahaja terhad seruannya kepada bangsa
Arab, bahkan kepada seluruh umat manusia. Pedagang-pedagang Arab menjalankan
perdagangan di rantau ini sekitar kurun tersebut. Adalah dipercayai ada di
antara mereka yang memeluk Islam, lebih-lebih lagi selepas pembukaan Kota Mekah
pada tahun 630 Masihi dan peristiwa 9 “Tahun Perutusan” (Ahmad Shalaby, 1983:
248).
Peristiwa tersebut telah membawa pengislaman
seluruh Semenanjung Tanah Arab dan ia tersebar luas ke luar daerah Arab
hinggalah ke Nusantara. Peristiwa kejayaan Khalifah `Umar bin al-Khattab
(634-644M) menundukkan kekuasaan Rom dan Parsi menyebabkan ramai orang-orang
Parsi yang memeluk Islam (Syed Naquib al-Attas, 1965: 3). Situasi ini dikatakan
telah mempengaruhi bangsa Parsi menerima Islam sehingga mereka yang
bermustautin di Perlak dan Pasai pun berbuat demikian. Dakwah Islam yang
berpunca dari bangsa Arab dan dibantu oleh bangsa Parsi tidak dapat disangkal
lagi sekiranya dilihat kepada kedua-dua pengaruh bangsa tersebut di rantau ini.
Kemungkinan setengah pendapat
menyatakan bahawa penerimaan Islam di Nusantara pada zaman Rasulullah s.a.w dan
Khulafa’ al-Rasyidin hanyalah suatu hipotesis, tetapi kelahiran Kerajaan Bani
Umaiyyah dan Bani `Abbasiyyah telah menguatkan lagi bukti bahawa orang-orang
Arab Islam sebenarnya telahpun bertapak di rantau ini ketika itu. Pendapat ini
telah disokong oleh John Crawford (John Crawford, 1967: 104, H.E.Wilson, 1972:
4, Horace St. John, 1853) yang menyatakan tarikh kedatangan Islam ke Nusantara
sejak abad ke-7 Masihi dibawa oleh pedagang-pedagang Arab. Teori ini disokong
dengan hujahhujah berikut.
Telah wujud penempatan orang-orang Islam Arab
di Sumatera Timur (San-Fu-Chi) = Sriwijaya = Palembang dalam tahun 674 Masihi
(T.W. Arnold, 1968: 368). Al-Masudi dalam bukunya “Muruj al-Zahab” yang ditulis
dalam tahun 943 Masihi menyatakan, dalam tahun 877 Masihi seramai 120,000
hingga 200,000 pedagang Arab dan Parsi tinggal di Khanfu (Canton) dan berlaku
pemberontakan di Selatan Cina dalam zaman Hi-Tsung (878-889M) dan akhirnya
mereka berpindah ke Kalah (Kedah) dan Palembang (Syed Naquib Al-Attas, 1969: 11
dan C.E.Bosworth, 1980: 465). Prof. Wang Gung Wu menyatakan sejak abad ke-9
Masihi pedagang-pedagang Arab telah menguasai perdagangan Nanhai (Asia
Tenggara) dari Oman ke Kedah, negeri naungan Sriwijaya berdasarkan penemuan dua
keping dirham Baghdad bertarikh 848 Masihi (T.W.Arnold, 1968: 387, Prof. Wang
Gungwu, 1958: 97). J.C.Van Leur menyatakan bahawa rombongan sahabat Nabi yang
diketuai oleh Wahab bin Abi Qabahah telah mengunjungi Riau pada tahun 627
Masihi selama 5 tahun dan wujud perkampungan Arab di Sumatera Timur pada tahun
674 Masihi (J.C.Van Leur, 1955: 18).
Penegasan yang kuat dibuat oleh T.W. Arnold
yang menyatakan bahawa orang-orang Arab Islam menjadi pedagang-pedagang yang
paling berkuasa pada abad ke-9 Masihi. Ia menjadi perdagangan yang dimonopoli
dan tidak pernah ditandingi oleh bangsa-bangsa lain sehingga kedatangan
Portugis pada abad ke-15 Masihi. Lebih-lebih lagi dengan melihat catatan Cina
mengenai cita-cita Khalifah Mu`awiyah bin Abi Suffian (661-680M) yang telah
diteruskan oleh Khalifah Sulaiman bin `Abdul Malik (715-717M) untuk menyerang
Jambi (S.Q.Fatimi, 1963: 69), kegemilangan dakwah Islamiyah pada zaman Khalifah
`Umar bin `Abdul `Aziz (717-720M), usaha-usaha dakwah oleh pihak persendirian
seperti golongan Syi`ah dan Sufi iaitu Syeikh Ism`ail al-Sadiq, Syeikh
`Abdullah bin Syeikh Ahmad al-Qumairi al-Yamani, Syeikh `Abdul `Aziz, Syeikh
Sulaiman ibn `Abdullah dan lain-lain lagi. 10
Justeru itu dengan
berpandukan kepada beberapa sumber sejarah yang wujud di sekitar Nusantara sama
ada berbentuk catatan, laporan dan batu nisan, jelas membuktikan bahawa Islam
dibawa terus dari Tanah Arab walaupun terdapat sedikit pengaruh Parsi. Hubungan
di antara keduanya memanglah tidak dapat dinafikan, kerana Parsi adalah di
antara negara yang paling ulung menerima Islam selain dari kerajaan Rom. Namun
teori ini rata-rata mendapat sokongan ahli-ahli sejarah sebelum tahun 1883
Masihi.
Islam datang
dari India
Selepas tahun 1883 Masihi,
seorang ahli sejarah Belanda yang bernama Snouch Hurgronje telah mengemukakan
satu teori yang mengatakan bahawa Islam di Nusantara datang dari India
(S.Q.Fatimi, 1963: 4). Sungguhpun teori ini tidak banyak sandarannya tetapi ia
telah diterima oleh ramai golongan terpelajar.
Teori Snouch Hurgronje itu
telah diringkaskan oleh Brian Harrison (Brian Harrison, 1968: 43) dengan
katanya Asia Tenggara sentiasa memandang kepada India untuk mendapatkan ilmu
pengetahuan di samping perniagaan. Oleh yang demikian penerimaan Nusantara
kepada Islam bergantung kepada penerimaan India kepadanya terlebih dahulu
disebabkan wujud hubungan India dengan Asia Tenggara. Suasana sedemikian telah
lahir pada abad ke-13 Masihi semasa Islam bertapak di barat daya dan timur laut
India di bawah kekuasaan sultan-sultan Turki di India. Pada masa itulah dengan
perantaraan saudagarsaudagar Islam Gujerat, di Pelabuhan Cambay, Islam telah
merebak keluar pengaruhnya hingga ke Nusantara (Joginder Singh Jessy, 1961:
18).
Ramai orentalis Barat yang
telah menyokong teori ini, antaranya ialah Marrison (G.E.Marrison, 1951: 28),
R.A. Kern, C.A.O Van Nieuwenhuize (C.E.Bosworth, 1980: 576, Van Ronkel
(C.E.Bosworth, 1980: 551). Menurut Van Ronkel, terdapat banyak bukti dari segi
iktikad dan bahasa yang menunjukkan pengaruh India di Nusantara. Antaranya ialah
perkataan “Lebai” (istilah dari Selatan India) yang diambil dari perkataan
“Labaigam” atau “saudagar”. Pembuktian kesan sejarah yang dijumpai oleh
J.E.Mouquette pada tahun 1912 Masihi iaitu batu-batu makam Maulana Malik
Ibrahim di Gerisik dengan tarikh waktu pembinaannya tahun 1419 Masihi. Dari
batu tersebut mereka membuat kesimpulan bahawa batu-batu makam yang pertama
dibawa masuk adalah dari Pelabuhan Cambay di Gujerat, India. Begitu juga
pengaruh Gujerat di dalam kesusasteraan Melayu iaitu dengan kewujudan penulis
sastera Melayu berbangsa Gujerat pada abad ke-17 Masihi, iaitu Syeikh Nuruddin
alRaniri yang menulis “Sirat al-Mustaqim” (1628M) dan “Bustan al-Salatin”
(1638M).
Di samping itu satu kesan sejarah telah
dijumpai di Tanjung Inggeris, Sungai Kedah, iaitu batu nisan yang diukir
mengikut cara Cambay, India bertulis Syeikh `Abdul Qadir bin Hussin Syah `Alam
bertarikh 290 Hijrah (Mastika (Jawi), 1965: 35). Dari beberapa pendapat
tersebut nampaknya para sarjana tidak bersepakat mengatakan dari daerah manakah
Islam datang dari India ke Nusantara. Ada yang mengatakan dari Pelabuhan Cambay
di Gujerat, dari Benggal di Coromandel dan dari Malabar di Selatan India.
Teori kedatangan Islam dari
Gujerat telah dikemukakan oleh G.P.Mouquette berdasarkan kajiannya terhadap
batu nisan di Pasai bertarikh 1428 Masihi dan batu nisan 11 Maulana Malik
Ibrahim di Gerisik bertarikh 1419 Masihi. Kedua-duanya adalah mirip batu nisan
`Umar ibn Ahmad Kazaruni di Gujerat (G.E.Marrison, 1951: 31). Manakala Thomas
Arnold pula berpendapat Gujerat bukanlah tempat yang membawa Islam ke
Nusantara, tetapi sebaliknya Benggala di Coromandel atau Malabar di Selatan
India. Ini adalah disebabkan kedua-dua daerah ini terlebih dahulu menerima
Islam dari Gujerat. Lebih-lebih lagi mazhab bagi kedua-dua daerah ini sama
dengan mazhab penduduk di Nusantara, iaitu mazhab Syafi`i manakala mazhab
penduduk Gujerat adalah mazhab Hanafi.
Pendapat ini telah
dikemukakan dalam bentuk yang lain oleh S.Q.Fatimi berdasarkan huraian Tomes
Pires yang menyatakan Sultan Malik al-Salih di Pasai adalah berketurunan India
dari Benggala (S.Q.Fatimi, 1963: 4). Disebabkan Pasai adalah daerah pertama di
Nusantara yang memeluk Islam, Fatimi mengandaikan bahawa Islam telah dibawa
dari Benggala. Teori ini tidak dapat diterima disebabkan tiada bukti kukuh yang
meyakinkan hujah tersebut sama ada dari segi istilah keturunan mahupun
persamaan mazhab. Dalam Islam perbezaan mazhab bukanlah suatu persoalan yang
besar, disebabkan seseorang itu boleh bertukar-tukar mazhab sekiranya timbul
sesuatu masalah yang tidak dapat dielakkan (Dr. Wahbah al-Zuhaily, 1985: 10).
Kesimpulannya pendapat yang mengatakan Islam
datang ke Nusantara dengan dibawa dari India merupakan pendapat yang boleh
ditolak berdasarkan sejarah kedatangan Islam ke Nusantara telah berlaku sejak
abad ke-7 Masihi lagi. Walau bagaimanapun tidak dinafikan bahawa pendakwah
India juga telah memainkan peranan yang penting dalam memyebarkan Islam ke
Nusantara di sekitar abad ke-13 Masihi dan abad-abad selepasnya.
Islam datang
dari Cina dan Champa
Suatu pendapat lagi lahir pada tahun 1613
Masihi yang dinyatakan oleh seorang saintis Sepanyol, Emanuel Godinho Eradia
(S.Q.Fatimi, 1963: 67). Beliau menyatakan bahawa, “Aqidah Muhammad telah
diterima terlebih dahulu di Patani dan Pan di Persisiran Pantai Timur dan
selepas itu barulah ia diterima dan disebarkan oleh Permicuri (Parameswara) di
Melaka pada tahun 1411 Masihi.”
Di samping itu tersebut di
dalam sejarah Dinasti Sung (960-1279M) bahawa Islam telah berkembang di
sepanjang pantai laut Cina pada tahun 977 Masihi. Bukti penemuan sekeping dinar
emas bertarikh 577 Hijrah dengan catatan “al-Julus Kelantan” menunjukkan sebuah
kerajaan Islam Kelantan telah wujud di sana (Sa`ad Shukri Hj. Muda, 1971: 28).
Semuanya ini boleh menguatkan hujah Godinho Eradia.
Pertambahan pesat penduduk Cina yang beragama
Islam adalah dengan sebab perhubungan yang baik di antara pedagang-pedagang
Arab dan Cina. Mereka menjadikan Canton sebagai pusat perniagaan yang
berkembang dengan begitu maju sebagaimana dicatatkan oleh al-Mas`udi dalam
bukunya “Muruj al-Zahab”, “Khan Fu (Canton) adalah sebuah pelabuhan yang besar
dengan kapal-kapal yang datang dari Basrah, Oman, Syria dan bandar-bandar
India, Pulau-Pulau Zabij (Indonesia) dan Champa di Selatan Indo Cina”
(C.E.Bosworth, 1980: 465).
Pada tahun 878 Masihi, pada
zaman pemerintahan Hsi Tsung dikatakan tercetus satu pemberontakan di Canton
yang menyebabkan seramai 120,000 hingga 200,000 orang Arab terbunuh. Akibatnya
ramai dari mereka melarikan diri ke Kalah (Kedah) dan Palembang (Syed Naquib
al-Attas, 1969: 11). Begitu juga pada akhir pemerintahan Dinasti Tang
(618-905M) berlaku satu pemberontakan lain di wilayah Yang Chow yang mengakibatkan
seramai 5,000 orang rakyat asing terbunuh dan kebanyakannya orang-orang Arab.
Akibatnya mereka melarikan diri ke Kepulauan Melayu. Kemungkinan inilah yang
menjadi asas kepada dakwaan para sejarawan yang mengatakan Islam datang ke
Nusantara dari Cina. Dakwaan ini dikuatkan lagi dengan bukti beberapa batu
nisan yang terdapat di Nusantara. Antaranya batu nisan di Pekan, Pahang
bertarikh 1082 Masihi, batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu bertarikh 1303
Masihi. Ia berdasarkan pertarikhan yang dibuat oleh Prof. Dr. Syed Naquib
alAttas (Syed Naquib al-Attas, 1970: 24,Omar bin Awang, 1985: 189), duit
syiling emas di Kubang Labu, Kelantan bertarikh 1181 Masihi dan batu bersurat
di Telok Cik Munah, Pahang bertarikh 419 Hijrah. Pendapat inilah juga yang
dipegang kuat oleh S.Q.Fatimi bagi membuktikan teori Islam datang dari Cina.
Dr.O.W.Wolter pula menyatakan telah wujud hubungan Parsi-Cina sejak abad ke-3
Masihi lagi berdasarkan Cina pada ketika itu memerlukan barangan “Po-ssu”
(Parsi) (Dr. O.W.Wolters, 1967: 56, Tom Harrison, 1972: 20).
Selain dari Cina, ada pula
teori yang mengatakan bahawa Islam telah dibawa dari Champa atau Kemboja.
Menurut R.A.Kern, orang-orang Islam di Nusantara berasal dari IndoCina
(S.Q.Fatimi, 1963: 42). Dalam kurun ke-7 Masihi dikatakan orang-orang Melayu
telahpun mengadakan hubungan dengan penduduk-penduduk Champa dan Kemboja. Islam
dikatakan telah berkembang di Champa iaitu di daerah Phanrang sejak abad ke-8
Masihi lagi. Pendapat ini telah disokong oleh S.Q.Fatimi yang menyebut bahawa
wujud hubungan “Melayu-Polynesian” dari Kerajaan Champa dengan penemuan batu
nisan di Leren, Jawa Timur bertarikh 1082 Masihi (S.Q.Fatimi, 1963:38).
Rasional ketetapan
teori-teori di atas berada di dalam hakikat sejarah kedatangan saudagar-saudagar
Arab ke Asia Tenggara. Mereka adalah golongan yang awal memeluk Islam dan
menyebarkannya ke seluruh dunia termasuk Gugusan Pulau-Pulau Melayu di atas
prinsip “al-Risalah” (Al-Qur’an, surah al-Ma’idah (5): 67). Sejarah menunjukkan
saudagarsaudagar Arab yang menuju ke Asia Tenggara telah melalui berbagai-bagai
cara ada yang melalui jalan darat masuk ke bumi Afghanistan kemudian
menyeberang masuk ke Cina menuju ke Canton terus ke Gugusan Pulau-Pulau Melayu.
Ada yang melalui jalan laut sama ada terus dari Arab atau singgah di India
kemudian ke Sri Lanka dan terus ke Kepulauan Melayu. Oleh yang demikian, boleh
dikatakan ketiga-tiga teori kedatangan Islam ke Nusantara iaitu dari Arab,
India dan Cina telah berlaku dalam abad yang sama dan kesemuanya bertemu di Gugusan
Kepulauan Melayu. Masing-masing telah memainkan peranan yang penting dalam
kelahiran Islam di tempat-tempat yang mereka singgahi. Walau bagaimanapun pada
hakikatnya penulis-penulis sejarah Barat meragui abad ke-7 Masihi sebagai
tarikh kemasukan Islam ke Nusantara. Keraguan ini kemudiannya diikuti oleh
sebahagian penulis sejarah tempatan. Akhirnya masing-masing menyatakan lahirnya
Islam di Nusantara pada abad ke-13 Masihi.
Kedatangan
Islam Ke Tanah Melayu
Kedatangan Islam ke Tanah
Melayu adalah berkait rapat dengan sejarah kedatangan Islam ke Nusantara. Ini
disebabkan dari segi geografinya, Tanah Melayu tidak boleh dipisahkan dari
Gugusan Pulau-Pulau Melayu atau Nusantara. Apa yang berlaku di Nusantara akan
memberi kesan kepada Tanah Melayu, lebih-lebih lagi hubungan perniagaan Tanah
Melayu dengan Gugusan Kepulauan Melayu adalah terjalin sejak lama dahulu dan
tidak boleh dipisahkan. Saudagar-saudagar Arab yang menjalankan perniagaan di
Kepulauan Indonesia juga singgah di pelabuhan-pelabuhan di Tanah Melayu. Oleh
yang demikian kita boleh mengatakan bahawa Islam juga telah sampai di Tanah
Melayu pada abad ke-7 Masihi. Walau bagaimanapun perkara ini memerlukan
pembuktian yang wajar sebelum ia diketengahkan sebagai suatu teori.
Antara tulisan-tulisan yang dianggap
paling awal di kalangan sarjana Islam Arab ialah bahagian pertama Kitab “Akhbar
al-Sin wa al-Hind” (Tibbett, 1957: 13) yang merupakan kutipan daripada beberapa
catatan yang ditulis oleh kebanyakan penulis Islam pada tarikh-tarikh yang
berbeza. Abu Zayid, sebagai orang yang bertanggungjawab menyusun kitab tersebut
telah memberikan tarikh tahun 237 Hijrah bersamaan 851 Masihi. Kemungkinan ia
adalah tarikh asas penyusunannya. Ini disebabkan antara catatan yang
dikumpulkan oleh beliau adalah dari seorang pengembara yang bernama Sulaiman
sebagaimana yang tercatat juga dalam catatan Cina.
Kitab “Akhbar al-Sin wa
al-Hind” menyatakan, dalam perjalanannya ke Cina dia telah singgah di beberapa
buah tempat di Nusantara, antaranya Kalah dan Pulau Tioman yang telah digunakan
untuk mengambil bekalan air bersih. Di Kalah (Kedah) ia dapat memerhatikan
suatu organisasi kerajaan yang berjalan dengan teratur. Tetapi bagi
pedagang-pedagang Arab apa yang bernilai bagi mereka ialah bekalan air bersih
(Tibbett, 1957: 13).
Manakala Tioman pula adalah
sebuah pulau yang juga mempunyai bekalan air bersih dan jauhnya dari Kalah
sepuluh hari perjalanan. Perjalanan “Akhbar al-Sin” adalah dari Ceylon ke Kalah
di sebelah barat Semenanjung Tanah Melayu, kemudian ke bahagian Selatan Tanah
Melayu terus ke Pahang di Pulau Tioman di sebelah timur Tanah Melayu dan dari
sana terus ke Indo-Cina. “Akhbar al-Sin” menerangkan hubungan perdagangannya
dengan Cina begitu terperinci dan menunjukkan bagaimana tingginya organisasi
yang berlaku.
Selain dari kitab “Akhbar
al-Sin”, catatan yang ditulis oleh sarjana Arab Islam lain adalah kitab
“al-Masalik wa al-Mamalik” yang ditulis oleh Ibn Khurdadhbih pada tahun 846-
847 Masihi dan disemak semula pada tahun 885-886 Masihi (Ibn Ishaq Ibrahim bin
Mohammad al-Farisi al-Astakhri, 1961: 21). Tulisan ini merupakan kumpulan
catatan para pengembara dan pedagang Arab berdasarkan keterangan-keterangan
mereka sebelum tarikh kitab ini ditulis lagi. Perjalanan Ibn Khurdadhbih
melalui India Timur berkait rapat dengan perjalanan “Akhbar al-Sin” kecuali
selepas Pulau Tioman, beliau berhenti di suatu tempat yang bernama ”Ma’it”
(Tibbetts, 1957: 15). Kemungkinan besar ia berhampiran dengan selatan Tanah
Melayu, sama ada di Semenanjung Tanah Melayu atau salah sebuah pulau dari
pulaupulau di Kepulauan Riau-Lingga.
Kedua-dua catatan Arab
tersebut menyatakan dengan jelas perjalanan mereka dari Ceylon ke Cina yang
melalui persinggahan-persinggahan penting di Kalah dan pelabuhanpelabuhan di
selatan Semenanjung Tanah Melayu. Kemungkinan telah wujud suatu hubungan
perdagangan di sepanjang Pantai Selat Melaka sebagaimana digambarkan oleh Ibn
Khurdadhbih (844-848 M) yang menyebut kawasan “Salahit” di selatan Tanah Melayu
= Selat dan pulau-pulau di Kepulauan Riau-Lingga pada abad tersebut
(R.O.Winstedt, 1969: 33). Salah satu tempat yang telah dilawati ialah di
sebelah Pahang dan yang pastinya ialah Pulau Tioman. Mengikut Rouffaer pula
“Salahit” ialah Tasik = Temasik (pada abad ke-14M) = Samudera Lama = Singapura
(pada abad ke-15M), sementara tanah besarnya ialah Wurawari (catatan Jawa Tua =
“air jernih”) daripada abad ke-10 hingga ke-11M = Ganggayu, iaitu Gangga ayu
(catatan Jawa Tua = “air segar”) sebelum tahun 1450 tetapi masih digunakan
sehingga zaman Sejarah Melayu (1612 M) pada abad ke-16M (R.O.Winstedt, 1922:
258, 1923: 253, Shellabear, 1896: 16).
Daripada catatan-catatan di
atas dapatlah dikatakan bahawa Pahang adalah antara tempat-tempat terawal
menerima pengaruh Islam terus daripada pedagang-pedagang Arab Islam selain
daripada negeri-negeri Melayu yang lain. Pendapat ini dikuatkan lagi dengan
catatan Cina Dinasti Sung (960-1276M) yang menyebut kedatangan Islam di
sepanjang persisiran Laut Cina Selatan seawal-awalnya berlaku pada tahun 977
Masihi (S.Q.Fatimi, 1963: 67). Catatan Cina menyebut Pahang sebagai “Lou-yueh”
(Prof. Wang Gungwu, 1958: 95) dan menjadi pintu masuk dan keluar
pedagang-pedagang Arab dan Cina (Ronald Braddell, 1969: 17). Ramai di kalangan
sarjana Barat mengatakan bahawa kedua-dua sumber tersebut tidak menyebut
langsung penyebaran Islam di tempat-tempat yang dilawati oleh pedagangpedagang
Arab. Antaranya ialah Marrison (G.E. Marrison, 1951: 28) dan A.H.John (A.H.
John, 1985: 20), di mana mereka mengatakan lawatan pedagang-pedagang Arab
hanyalah bermotifkan perdagangan semata-mata. Namun hakikatnya penyebaran Islam
sentiasa tidak boleh dipisahkan sama sekali dengan diri mereka yang mengaku
Islam sebagaimana ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. Hal ini juga tidak
terkecuali bagi pedagang-pedagang Arab yang telah sampai di Kepulauan Melayu
termasuk Pahang.
Selain hubungan perdagangan
dengan pedagang-pedagang Nusantara, mereka juga telah menjalankan perniagaan
dengan Cina (Victor Purcell, 1947: 115). Walaupun pada ketika itu terdapat
jalan perdagangan darat di antara Asia Barat dan Cina tetapi ia dikatakan
kurang selamat dan begitu sukar (J.V.Mills, 1974: 7, Rudolf Leowenthal, 1960:
13). Sebagai alternatifnya mereka menggunakan jalan laut ke Cina dengan
melintas pantai India dan Asia Tenggara mengikut angin monsun (J.A.E. Morley,
1949: 148). Ada di kalangan pedagangpedagang ini menetap sementara di sepanjang
jalan perdagangan Asia Barat-Cina bagi menunggu perubahan angin monsun. Tidak
dinafikan ada yang terus tinggal menetap berkahwin dengan penduduk tempatan dan
meninggal dunia serta dikebumikan di kawasan tersebut.
Menurut catatan Cina, hubungan Asia Barat-Cina
telah berlaku pada abad keempat Masihi lagi kerana pada ketika itu sudahpun
terdapat penempatan kedua bangsa Arab di Cina (Brian E. Colle, 1969: 12).
Menurut Tibbetts, Dinasti Sasanid di Parsi yang diasaskan pada abad ketiga
Masihi merupakan sebuah kerajaan yang mengadakan hubungan perdagangan dengan
Cina (Yang I- 15 Fan, 1969: 2). Keperluan ekonomi di Cina Selatan menguatkan
lagi hubungan perdagangan kedua negara tersebut (Wang Gungwu, 1958: 71).
Pedagang-pedagang Asia Barat dalam kegiatan perdagangan dengan Cina dikatakan
telah singgah di beberapa pelabuhan India di Nusantara. Di India pelabuhan yang
menjadi tumpuan termasuklah Daybul, Cambay, Sindabul dan Samundar. Manakala di
Nusantara ialah Lambri, Barus, Andaman, Kalah (Kedah), Panghang (Pahang),
Tiyuman (Tioman) dan Melaka (Dr. Omar Amin Hussin, 1962: 69 dan Nagendra Singh,
1970: 18). Pelabuhan Melaka dikatakan telah muncul sejak abad kelapan Masihi
lagi, iaitu enam abad sebelum kedatangan Parameswara yang disebut ”Malaqah”
bermaksud tempat pertemuan atau pusat perdagangan (Wan Hussein Azmi, 1980:
137).
Sebagai kesimpulan dapatlah
dikatakan bahawa hubungan perdagangan antara Asia Barat, Arab, Parsi juga India
dengan Nusantara dan Cina telah berlaku sejak sebelum kedatangan Islam lagi.
Dengan itu tidaklah dapat dinafikan pendapat sejarawan yang mengatakan bahawa
sejak permulaan Islam lagi terdapat hubungan antara pedagangpedagang Arab dan
Parsi dengan Asia Tenggara.
Suatu pendapat lagi lahir pada tahun 1613
Masihi yang dinyatakan oleh seorang saintis Sepanyol, Emanuel Godinho Eradia
(S.Q.Fatimi, 1963: 67). Beliau menyatakan bahawa, “Aqidah Muhammad telah
diterima terlebih dahulu di Patani dan Pan di Persisiran Pantai Timur dan
selepas itu barulah ia diterima dan disebarkan oleh Permicuri (Parameswara) di
Melaka pada tahun 1411 Masihi.”
Di samping itu tersebut di dalam sejarah
Dinasti Sung (960-1279M) bahawa Islam telah berkembang di sepanjang pantai laut
Cina pada tahun 977 Masihi. Bukti penemuan sekeping dinar emas bertarikh 577
Hijrah dengan catatan “al-Julus Kelantan” menunjukkan sebuah kerajaan Islam
Kelantan telah wujud di sana (Sa`ad Shukri Hj. Muda, 1971: 28). Semuanya ini
boleh menguatkan hujah Godinho Eradia.
Pertambahan pesat penduduk Cina yang beragama
Islam adalah dengan sebab perhubungan yang baik di antara pedagang-pedagang
Arab dan Cina. Mereka menjadikan Canton sebagai pusat perniagaan yang
berkembang dengan begitu maju sebagaimana dicatatkan oleh al-Mas`udi dalam
bukunya “Muruj al-Zahab”, “Khan Fu (Canton) adalah sebuah pelabuhan yang besar
dengan kapal-kapal yang datang dari Basrah, Oman, Syria dan bandar-bandar
India, Pulau-Pulau Zabij (Indonesia) dan Champa di Selatan Indo Cina”
(C.E.Bosworth, 1980: 465).
Pada tahun 878 Masihi, pada
zaman pemerintahan Hsi Tsung dikatakan tercetus satu pemberontakan di Canton
yang menyebabkan seramai 120,000 hingga 200,000 orang Arab terbunuh. Akibatnya
ramai dari mereka melarikan diri ke Kalah (Kedah) dan Palembang (Syed Naquib
al-Attas, 1969: 11). Begitu juga pada akhir pemerintahan Dinasti Tang
(618-905M) berlaku satu pemberontakan lain di wilayah Yang Chow yang
mengakibatkan seramai 5,000 orang rakyat asing terbunuh dan kebanyakannya
orang-orang Arab. Akibatnya mereka melarikan diri ke Kepulauan Melayu.
Kemungkinan inilah yang menjadi asas kepada dakwaan para sejarawan yang
mengatakan Islam datang ke Nusantara dari Cina. Dakwaan ini dikuatkan lagi
dengan bukti beberapa batu nisan yang terdapat di Nusantara. Antaranya batu
nisan di Permatang Pasir, Pulau Tambun, Pekan, Pahang bertarikh 419 Hijrah
bersamaan 1028 Masihi, batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu bertarikh 1303
Masihi (Syed Naquib alAttas, 1970: 24, Omar bin Awang, 1985: 189) dan duit
syiling emas di Kubang Labu, Kelantan bertarikh 1181 Masihi. Pendapat inilah
juga yang dipegang kuat oleh S.Q.Fatimi bagi membuktikan teori Islam datang
dari Cina. Dr.O.W.Wolter pula menyatakan telah wujud hubungan Parsi-Cina sejak
abad ke-3 Masihi lagi berdasarkan Cina pada ketika itu memerlukan barangan
“Po-ssu” (Parsi) (Dr. O.W.Wolters, 1967: 56, Tom Harrison, 1972: 20). Batu
Bersurat Kuala Berang, Terengganu 1303
Selain dari Cina, ada pula teori yang
mengatakan bahawa Islam telah dibawa dari Champa atau Kemboja. Menurut
R.A.Kern, orang-orang Islam di Nusantara berasal dari IndoCina (S.Q.Fatimi,
1963: 42). Dalam kurun ke-7 Masihi dikatakan orang-orang Melayu telahpun
mengadakan hubungan dengan penduduk-penduduk Champa dan Kemboja. Islam
dikatakan telah berkembang di Champa iaitu di daerah Phanrang sejak abad ke-8
Masihi lagi. Pendapat ini telah disokong oleh S.Q.Fatimi yang menyebut bahawa
wujud hubungan “Melayu-Polynesian” dari Kerajaan Champa dengan penemuan batu
nisan di Leren, Jawa Timur bertarikh 1082 Masihi (S.Q.Fatimi, 1963:38).
Selain dari Melaka,
Terengganu juga tidak boleh diketepikan. Menurut catatan Cina penemuan Fo-lo-an
atau Terengganu di sebelah Laut Cina Selatan menunjukkan Islam telah sampai di
pantai timur Tanah Melayu (Brian E. Colles, 1969: 38). Kenyataan ini disokong
oleh Syed Naquib al-Attas (Syed Naquib al-Attas, 1970: 24) dan Prof. Abdul
Jalil Hassan (Prof. Abdul Jalil Hassan, 1968: 14) dengan bukti penemuan batu
bersurat di Hulu Sungai Berang pada tahun 1899 Masihi. Batu yang bertulisan jawi
itu menerangkan secara ringkas hukumhukum Islam bertarikh 4hb. Rejab tahun 702
Hijrah bersamaan 22hb. Februari, tahun 1303 Masihi. Manakala Paterson
melaporkan tarikh yang dianggarkan adalah bersamaan tahun 1326 atau 1386 Masihi
(H.S. Paterson, 1924: 252-261). Berdasarkan fakta yang didapati bolehlah
dikatakan bahawa Terengganu telah menerima Islam pada abad ke-13 Masihi
Di Pahang pula terdapat
sebuah batu nisan yang ditemui di Kg. Permatang Pasir, Pulau Tambun, Pekan yang
jaraknya begitu hampir dengan Universiti Malaysia Pahang Kampus Pekan iaitu
sejauh 4.5 km. Pada batu tersebut tertulis ayat-ayat al-Qur’an dan sya`ir Arab
di samping terdapat tarikh si mati meninggal dunia pada waktu Subuh hari Rabu
14hb. Rabi`ul Awal tahun 419 Hijrah. Mengikut kiraan penyelidik tarikh tersebut
adalah bersamaan dengan 12 April tahun 1028 Masihi (Islamicity.com hijri date
converter). Pengesanan tarikh yang tercatat pada batu nisan ini telah dilakukan
pada 6hb. Ogos, 1980 oleh Jabatan Agama Islam Pahang dan disahkan oleh Kurator/Setiausaha
Lembaga Muzium Negeri Pahang, Encik Mohd Mokhtar Abu Bakar. Batu Nisan
Permatang Pasir, Pulau Tambun, Pekan, Pahang 1028 Ihsan: Muzium Negeri Pahang
Menurut artikel yang ditulis
oleh Dato’ Sir Mahmud bin Mat dalam The Malayan Historical Journal Vol. 2 No. 2
Disember 1955, pada bulan Jun, 1953, penduduk Kg. Permatang Pasir Pulau Tambun,
Pekan Pahang telah menggali lubang kubur untuk mengkebumikan mayat seorang
kanak-kanak perempuan. Lebih kurang kedalaman 3.5 kaki, mereka menemui sebuah
batu nisan yang tertulis ayat-ayat al-Quran dan syair dalam bahasa Arab dengan
menggunakan khat sulus. Kajian pengesanan ini telah dilakukan oleh Encik
Zakaria Hitam, Encik A. Halim Nasir dari Muzium Negara, Tuan Haji Sulaiman
Husain, bekas Kadi Kuantan dan Ustaz Haji Abdul Wahab Haji Abdullah, Nazir
Sekolah-Sekolah Menengah Agama Pahang. Tarikh yang tercatat pada batu nisan itu
ialah, ”Waktu Suboh hari Rabu 14 haribulan Rabi`ul Awal Tahun Hijrah 419”
(Koleksi N.A.Halim, Dokumen Permatang Pasir). Hal ini jelas membuktikan bahawa
kedatangan Islam ke Pahang adalah lebih awal daripada tarikh yang dibuktikan
sebelumnya oleh Batu Bersurat di Kuala Berang Teengganu yang bertarikh tahun
702 Hijrah bersamaan 1303 Masihi, iaitu perbezaan selama 275 tahun.
Menurut Syair Negara Kertagarma yang disusun
pada tahun 1365, Syair ini menceritakan keagungan dan kebesaran pemerintahan
Kerajaan Majapahit di Tanah Jawa. Pemerintahan Majapahit merangkumi wilayah
yang luas meliputi Tanah Jawa, Sumatera dan Tanah Melayu. Negeri-negeri di
Tanah Melayu yang ditawan oleh Majapahit termasuk Pahang, Kelantan dan
Terangganu. Menurut D Ederia, seorang paderi berbangsa Portugis, Islam telah
diamalkan secara meluas di Pahang pada ketika ini. Menurut beliau, Islam
bertapak di Pahang hampir seratus tahun lebih awal dari Melaka. Bagi kita hal
ini tidak menghairankan kerana Islam telah bertapak di Terengganu lebih awal
dari itu sekitar tahun 1303 Masihi. Ini kerana Batu Bersurat Terengganu
bertarikh sekitar tahun yang disebutkan tadi iaitu tahun 1303. Terengganu dan
Pahang merupakan dua buah negeri yang sangat berkait rapat dalam semua aktiviti
ekonomi atau budaya. Bagi pelombong emas dan bijih timah mereka datang ke
Terengganu melalui Pahang, atau bagi pedagang dari Cina, Siam dan Kampuchea
mereka datang melalui Kelantan dan Terengganu menerusi Pahang untuk ke pantai
barat.
Walau bagaimanapun satu
sumber sejarah yang didapati tidaklah mencukupi untuk menyatakan Islam telah
datang ke Pahang pada tarikh yang tersebut. Pembuktian yang lebih jelas ditunjukkan
selepas Pahang ditakluki oleh Melaka pada abad ke-15 Masihi. Menurut W.
Linehan, Islam telah dijadikan agama rasmi Pahang pada tahun 1450 Masihi.
Begitu juga dengan negeri jajahan Melaka yang lain seperti Perak, Selangor dan
Negeri Sembilan.
Kesimpulan
Merujuk kepada beberapa fakta sejarah,
sama ada dalam bentuk laporan, catatan mahupun inskripsi yang terdapat di
Nusantara dapatlah disimpulkan bahawa kedatangan Islam ke Nusantara telah
berlaku sekurang-kurangnya pada abad ke-9 Masihi dan selewatlewatnya pada abad
ke-12 atau ke-13 Masihi, bukan pada abad ke-15 Masihi sebagaimana yang didakwa
oleh ramai sejarawan Barat yang bermula dari Melaka. Jelaslah bahawa kedatangan
Islam ke Nusantara telah memberi kesan yang besar dan meluas dalam kehidupan
masyarakatnya sehingga dengan itu telah berjaya merealisasikan ajaran dan
tuntutan Islam di kalangan mereka secara berkesan, sekaligus dapat mengangkat
martabat mereka ke tahap yang lebih baik dan bermaruah.
Rujukan
A.C.Milner (1985). “Islam and Malay Kingship”, dalam
Readings on Islam in Southeast Asia, Institute of Southeast Asian Studies.
A.H.John (1985).
“Islam in Southeast Asia, Problems of Perspective”, dalam Readings on Islam in
Southeast Asia, ISEAS.
A.H.Johns (1955).
“Aspects of Sufi Thought in India and Indonesia in the first half of the 17th
Century”, JMBRAS, vol. XXVII, Pt. 1.
A.H.Johns (1957). “Malay Sufism”, JMBRAS, vol. XXX, Pt. 2.
Abdul Kadir Haji Mohammad (1989). Sejarah Penulisan Hukum
Islam di Malaysia, Disertasi M.A, tidak diterbitkan, Fakulti Syariah, Akademi
Islam Universiti Malaya.
Abdul Majeed Mohammad Mackeen (1969). Contemporary Islamic
Legal Organization in Malaya, New Hoeven, Yale University South East Asia
Studies.
Abdullah Ishak (1990). Islam di Nusantara, Kuala Lumpur: Badan
Dakwah dan Kebajikan Islam Malaysia, al-Rahmaniah.
Abdullah Zakaria bin Ghazali (1982). “Sultan Keturunan
Kesultanan Melaka di Pahang dan Johor”, Jurnal Sejarah Melaka, bil. 7.
Abu Bakar Abdullah
(1986). Ke Arah Pelaksanaan Undang-Undang Isalm di Malaysia: Masalah dan
Penyelesaiannya, Terengganu: Pustaka Damai.
Abu Hassan Sham (1981). “Perhubungan Melaka dengan Pasai di
Abad ke-15 dan 16”, Jurnal Sejarah Melaka, bil.6, Melaka: Persatuan Sejarah
Melaka.
Armando Cortesao (ed.) (1944). The Suma Oriental of Tome
Pires, London: The Hakluyt Society, vol. 2.
Azizan Abdul Razak (1985). “The Law in Malacca Before and
After Islam”, dalam Islamika III, Muzium Negara, Kuala Lumpur.
Drs. Zubir Usman (1982). “Melaka: Pusat Perkembangan Islam
di Asia Tenggara”, dalam Melaka dan Sejarahnya, Melaka: Persatuan Sejarah
Melaka.
E. Koek (1886).
“Portugese History of Malacca”, JMBRAS, No. 17.
G.R. Tibbetts (1957). “Early Muslim Traders in South-East
Asia”, JMBRAS vol. XXX, Pt. 1.
H.E.Wilson (1972). “The Islamization of South-East Asia: A
Re-Assessment”, Journal of Historical Research, vol. XV, No. 1.
H.S.Paterson (1924).
“An Early Malay Inscription from Trengganu”, JMBRAS, vol. II, Pt. III.
Haji Zakaria bin Hitam (1982). Pahang Dalam sejarah Bil :
1.
Hamdan Hassan (1980). “Pertalian Pemikiran Islam
Malaysia-Aceh”, dalam Tamadun Islam di Malaysia, Kuala Lumpur: Persatuan
Sejarah Malaysia.
Ibn Ishaq Ibrahim bin Mohammad al-Farisi al-Astakhri (ed.)
(1961). al-Masalik wa al-Mamalik, al-Jumhuriyyah al-`Arabiyyah al-Muttahidah,
Qahirah: Dar al-Qalam.
Ismail Hamid (1981). The Emergence of Islamic Malay
Literature; A Case Study of Hikayat, University Microfilms International.
Ismail Mat (1990). “Undang-Undang Islam dan Adat”, Seminar
Perundangan Islam, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
J.A.E. Morley (1949). “The Arabs and the Eastern Trade”,
JMBRAS vol. XX11, Pt. 1.
J.V.Mills (1974). “Arab and Chinese Navigators in Malaysian
Waters in About A.D 1500”, JMBRAS vol. 47, Pt. II.
John Crawford (1967). History of the Indian Archipelago,
vol. 11, London.
John E.Kempe and Winstedt (ed.) (1947). “Malay Legal
Digest”, JMBRAS, vol. XXI, Pt. 1.
John L. Esposito (ed.) (1987). Islam in Asia, Religion,
Politics and Society, Singapore: Oxford University Press.
Liaw Yock Fang (ed.) (1976). Undang-Undang Melaka, The
Hague.
Marco Polo (t.t). The Travels of Marco Polo, London:Aldo
Ricci.
Mohammad Yusoff Hashim (1989). Kesultanan Melayu Melaka,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Omar bin Awang (1985). “The Trengganu Inscription as the
Earliest Known Evidence of the Finalisation of the Jawi Alphabet”, dalam
Islamika III, Kuala Lumpur: Muzium Negara.
Prof. Dr. Syed Naquib al-Attas (1970). The Correct Date of
the Trengganu Incription, Kuala Lumpur: Muzium Negara.
Prof. Hsu Yun-Tsiao (1968). Notes on the Relations Between
Ryukyu Islands and Malacca Sultanate During 1464-1511, Paper no. 84,
International Conference on Asian History Kuala Lumpur: University Malaya.
Prof. Wang Gungwu (1958). “The Nanhai Trade: A Study of the
Early History of Chinese Trade in the South Cina Sea”, JMBRAS, vol. 31, Pt. 2.
Prof.
Wang Gungwu (1968). “The First Three Rulers of Malacca”,
JMBRAS, vol. XLI, Pt. 1. R.J.Wilkinson (1935). “Malacca Sultanate”, JMBRAS,
vol. 13, Pt. II, 1935.
R.O. Winstedt (1938). “Sejarah Melayu”, JMBRAS, vol. 16,
Pt. 3.
R.O.Winstedt (1958). “The Coming of Islam and Islamic
Literature”, JMBRAS, vol. XXXI, Pt. 3.
Roland Braddell (1951). “Notes on Ancient Times in Malaya:
Ho-Ling”, JMBRAS, vol. XXIV, Pt.1.
Ronald Braddell (1969). “Lung-Ya-Men and Tan Ma-His”,
JMBRAS, vol. 42, Pt. 1.
S.Q.Fatimi (1963). Islam Comes to Malaysia, Singapore:
MSRI.
Shellabear (1896). Sejarah Melayu, Singapore. 20
Sheridan L.A & Harry E.Groves (1979). The Constitution
of Malaysia, Singapore: M.L.J (P.T.R).
Syed Hussein al-Attas (1964). “Archipelagy, History and the
Social Sciences in South East Asia”, Journal Muzium Persekutuan, vol. IX.
Syed Naquib al-Attas (1972). Islam dalam Sejarah dan
Kebudayaan Melayu, Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Syed Naquib al-Attas (1963). “Some Aspects of Sufism, As
Understood and Practised Among the Malays”, Singapore: MSRI.
Syed Naquib al-Attas (1965). “Note on the Opening of
Relations Between Cina and Malacca, 1403-05”, JMBRAS, vol. 38, Pt. 1.
Syed Naquib al-Attas (1969). Preliminary Statement on A
General Theory of the Islamization of the Malay-Indonesian Archipelago, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
T.W.Arnold (1975). The Preaching of Islam, Lahore. Victor
Purcell (1947). “Chinese Settlement in Malacca”, JMBRAS vol. XX, Pt. 1.
W. Linehan (1947). “The King of 14th Century, Singapore”,
JMBRAS, vol. XV, Pt. II.
W.G.Shellabear (1950). Sejarah Melayu, Singapore: The
Malayan Publishing House Ltd.
W.G.Shellabear (ed.) (1896). Sejarah Melayu, Singapore:
Publishing House Limited.
Wang Gungwu (1958). “The Nanhai Trade: A Study of the Early
History of Chinese Trade in the South Cina Sea”, JMBRAS, vol. XXXI, Pt. 2.
Wang Gungwu (1968). “The First Three Rulers of Malacca”,
JMBRAS, XLI, Pt. 1.
Wilkinson, Law (1971). Part 1, “Introductory Sketches”,
dalam Papers on Malay Subject, Kuala Lumpur.
Yahaya Abu Bakar (1982). “Kemasukan Islam ke Melaka dan
Penyebarannya”, dalam Jurnal Sejarah Melaka, bil 7, Kuala Lumpur: Persatuan
Sejarah Malaysia.
Yang I-Fan (1969). Islam in Cina, Hong Kong: Union Research
Institute.
Yusoff Iskandar (1979). “Masyarakat Melaka 1400-1511 dengan
Tinjauan Khusus Mengenai Orang-Orang Asing”, dalam Malaysia: Sejarah dan Proses
Pembangunan, Kuala Lumpur: Persatuan Sejarah Malaysia.
Zainal Abidin Abdul Wahid (1983). Sejarah Malaysia Sepintas
Lalu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tiada ulasan:
Catat Ulasan